
مستند “تایتانیک: رستاخیز دیجیتال” یه ویژهبرنامه ۹۰ دقیقهایه که با استفاده از فناوری اسکن زیرآبی پیشرفته و ۷۱۵,۰۰۰ تصویر دیجیتال، دقیقترین مدل تایتانیک تا امروز رو بهصورت یه دوقلوی دیجیتال ۱:۱ با جزئیات تا حد تکتک پرچها نشون میده. این مستند که از ۱۱ آوریل ۲۰۲۵ توی شبکه نشنال جئوگرافیک پخشش شروع شده و روز بعد توی دیزنی پلاس و هولو استریم شده، به کارگردانی فرگوس کالویل و تولید آنتونی گفن از آتلانتیک پروداکشنز، داستان پروژه اسکن سههفتهای شرکت مگلن در سال ۲۰۲۲ رو دنبال میکنه که ۱۶ ترابایت داده از لاشه کشتی توی عمق ۱۲,۵۰۰ پایی اقیانوس اطلس شمالی جمعآوری کرد. با حضور کارشناسایی مثل پارکس استفنسون (تحلیلگر تایتانیک)، جنیفر هوپر (متالورژیست) و کاپیتان کریس هرن، این مستند لحظههای آخر کشتی رو بازسازی میکنه و فرضیههای قدیمی رو به چالش میکشه. مثلاً، اسکنها نشون میدن که کشتی بهجای شکاف تمیز، بهصورت خشونتآمیز پاره شده و کابینهای درجه یک رو نابود کرده. همینطور، شواهد جدید، مثل موقعیت یه دویت قایق نجات، ویلیام مرداک، افسر اول، رو از اتهام ترک پست تبرئه میکنه. مستند به میدان بقایای ۱۵ مایل مربعی هم میپردازه که پر از اشیای شخصی مثل ساعتجیبی، کیفدستی و یه طلسم دندان کوسهست. نقدها میگن این مستند برای طرفدارای تایتانیک جذابه، ولی به جای تمرکز روی خود فرآیند رستاخیز دیجیتال، بیشتر روی تجربه احساسی مسافرا و اطلاعات تکراری از مستندهای قبلی زوم کرده. امتیازش توی IMDb ۷.۲ از ۱۰ و توی راتن تومیتوز هم تحسین شده، هرچند برخی گفتن که خیلی زوده و تحقیقات آینده میتونست عمق بیشتری بهش بده.

دیدگاهها